Cum poți prepara o salată echilibrată?

Foarte usor de preparat si de gatit, salata se poate schimba la infinit in functie de gusturi si de preferinte. Sau in functie de anotimpuri si de pofte. Trebuie insa sa fim foarte atenti la anumite greseli. Pentru ca o salata, trebuie sa fie cat mai sanatoasa si mai echilibrata.

Daca ne referim la o salata, nu putem fi siguri ca aceasta este mereu lejera si echilibrata. Majoritatea celor propuse in restaurante sau cafenele nu raspund nevoilor noastre nutritionale si sunt mai bogate in calorii decat un fel de mancare pe baza de carne sau sos.

Capcana cel mai des intalnita este faimoasa salata Cesar, unde se amesteca parmezan, crutoane, pui si ceapa fripta. Dar si maioneza, cream cheese sau sosul Worcestershire, foarte dulce.

Echilibrul potrivit de respectat. Pentru a elabora o salata, nu ar trebui sa « aruncam » intr-un bol toate igredientele care ne vin la indemana. Trebuie sa respectam o repartitie justa intre proteine – cel putin 20% din ratia de calorii, lipide- in jur de 30% si glucide- 40-50%.

Proteinele sunt foarte importante pentru satietate. Pot sa fie de origine animala- oua, pui sau peste sau vegetala- quinoa, tofu, linte sau naut. In ceea ce priveste feculentii, cel mai bine ar fi sa se evite cerealele rafinate si sa se mizeze pe cele integrale, mult mai bogate in fibre.

Pentru ca salata ta sa fie mai crocanta si pentru a beneficia de lipde de calitate- omega 3, poti adauga salatei oleaginoase- nuci, alune sau migdale, care se recomanda sa se consume in fiecare zi.

Iar atunci cand vrei sa prepari o salata 100% veggie, regula celor 3 sferturi este cea mai importanta- 1/3 leguminoase, 1/3 cerelale si 1/3 legume proaspete.

Vinegreta – nici prea mult, nici prea putin. Asezonarea este foarte importanta. Nu trebuie sa renunti la ea, chiar daca ai grija de silueta. Pe langa proprietatile sale gustative, vinegreta este cea care te ajuta sa profiti mai mult de calitatile gustative ale cruditatilor.

Fara un strop de ulei, asimilarea carotenoizilor din morcovii razuiti, frunzele de spanac sau ardei este redusa. Ideal ar fi sa asociezi mai multe tipuri de uleiuri si sa folosesti si mirodenii si ierburi aromatice pentru un efect antioxidant minunat.

Vara poti miza pe rosii, dovleci si castraveti. Lintea si fasolea verde sunt si ele bine venite. Pentru un plus de originalitate, le poti amesteca cu fructe.

Toamna te poti juca de asemenea cu gustul dulce-sarat. Pere, migdale, rucola si sunca, de exemplu. Iar iarna, salatele calde- reci sunt cea mai buna optiune.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *